Våra lärare

Vi är oerhört stolta över våra lärare på Hermods gymnasium. 

Hermods lärare_Nils

”Det som gör Hermods Gymnasium till en riktigt bra skola är bland annat lärarna. Vi har en öppen kultur där alla delar med sig och därmed utvecklar varandra. Relationen till eleven är en viktig förutsättning för en bra läromiljö. Vi försöker utveckla eleverna ämnesmässigt och som individer.

Jag har fått stöd när det gäller att kunna fortsätta min egen forskning, något som utvecklar både mig själv och mina elever. Här får de unika ämneskunskaper som ger dem ett stort försprång när de kommer till universitetet. Visst blir det hög teoretisk nivå, men eleverna upplever det inte som svårt. Ytterligare en fördel med att jag forskar är att jag själv aldrig tappar intresset för ämnet. Om eleverna ser att det lyser i ögonen på mig när jag berättar om det senaste i forskningsvärlden så tror jag att det är svårt att inte bli medryckt.

Eleverna ska ha optimala möjligheter att nå sina individuella mål så att de kan söka den utbildning de önskar. De skall även vara förberedda på vad det innebär att gå på universitetet med allt vad det innebär; studietakt, studieteknik, eget ansvar, källhantering och vetenskaplighet. Jag förväntar mig att de vill något med sin utbildning, att de kommer till mina lektioner för att lära sig och att de tänker göra sitt absolut bästa. Det är nämligen vad jag alltid kräver av mig själv.”

Nils Ödéhn, Göteborg. Lärare i Matematik och Psykologi. Doktorand på Göteborgs Universitet